Descrierea proiectului
Axa prioritară
2:
"Corelarea
învățării pe tot parcursul vieții cu piața muncii"
Domeniul major de intervenție
2.2:
"Prevenirea
și corectarea părăsirii timpurii a școlii"
Nr. de identificare al contractului:
POSDRU/181/2.2/S/151551
Beneficiar:
ASOCIAȚIA
EDULIFE
Parteneri:
-
Școala Gimnazială Filiași
-
Școala Gimnazială Sadova
-
Școala Gimnazială nr. 7
Petroșani
-
Școala Gimnazială nr. 3 Lupeni
Valoarea proiectului:
4.077.658,00 RON
Durata implementării:
23 martie-22 noiembrie 2015
Obiectivul general al proiectului: reducerea fenomenului de
părăsire timpurie a școlii din regiunea Sud Vest Oltenia și regiunea Vest prin
creșterea numărului de elevi și tineri menținuți și reintegrați în sistemul
educațional.
Obiective specifice ale proiectului:
§
Menținerea
în sistemul educațional a 400 elevi cu risc de părăsire
timpurie a școlii.
§
Integrarea/reintegrarea
în educație a 100 de tineri care au părăsit timpuriu școala.
§
Conștientizarea
persoanelor din grupul țintă de importața educației în
integrarea viitoare pe piața muncii.
§
Dezvoltarea abilităților de bază ale elevilor/tinerilor
privind Tehnologia Informației și a Comunicării.
§
Crearea, dezvoltarea și consolidarea unui parteneriat
între factorii implicați în proiect și a unei baze de date virtuale cu
elevii din grupul țintă.
§
Amenajarea a 4 centre educaționale și a
sediului solicitantului.
Activitățile Proiectului:
A1.
Planificarea, organizarea și coordonarea activităților și
resurselor proiectului.
A2.
Monitorizarea și evaluarea activităților proiectului.
A3.
Informare și publicitate.
A4.
Selecția și înregistrarea grupului țintă.
A5.
Amenajarea centrelor educaționale și a punctului de lucru al
solicitantului și întreținerea logisticii.
A6.
Activități de tip ȘCOALĂ DUPĂ ȘCOALĂ.
A7.
Activități de tip A DOUA ȘANSA.
A8.
Activități de tip
ȘCOALA DE VARĂ.
A9.
Consilierea părinților/ tutorilor elevilor cu risc de părăsire timpurie a
școlii.
Rezultate anticipate
Prin
modul de elaborare și implementare a activităților sale,
proiectul își propune
atingerea unor rezultate concrete,
care să determine în mod direct realizarea
obiectivelor,
exprimate sub forma unor indicatori de output. Rezultatele
proiectului reprezintă beneficii reale ale
grupului țintă,
prin faptul că acestea conduc la realizarea obiectivului general și a
obiectivelor specifice asumate prin proiect.
§
800 teste inițiale (citire și matematică), 800 caiete
speciale (citire și matematică);
§
1 mapă/centru fișe de lucru discipline umane, 1 mapă/centru
fișe de lucru discipline reale;
§
1000 rezultate abilități practice, origami, felicitări
realizate manual, jucării din materiale reciclabile, stegulețe cu mesaje
ecologice, mesaje de sănătate, 1 mapă documente redactate la
calculator, orare, scrisori, felicitări, diplome, povestiri, colaje de
fotografii;
§
30 activități ludice
-
jocuri de prezentare,
de cunoaștere,
de
afirmare,
de încredere,
de comunicare,
de cooperare/centru, 10 vizionări de
filme educative/centru;
§
100
teste evaluare inițială limbă română;
100 teste de
evaluare inițială matematică,
100
chestionare de interes inițiale și
100
chestionare de interes finale;
§
100 programe individualizate de recuperare și
dezvoltare,
1
mapă/centru fișe de lucru discipline umane,
1
mapă/centru fișe
de lucru discipline reale;
§
100 caiete speciale completate limbă română și 100 caiete
speciale completate matematică,
10 fișe de lectură;
§
1 mapă
documente redactate la
calculator,
cereri,
orare,
scrisori,
felicitări,
diplome, povestiri,
colaje de
fotografii, 3machete;
§
400 rezultate abilități practice,
30 activități
ludice
-
jocuri de prezentare, cunoaștere, afirmare, încredere,
comunicare,
cooperare/centru,
10 vizionări de filme educative/centru;
§
800 caiete speciale completate;
§
500 chestionare,
3 materiale de informare părinți,
3
materiale de consiliere părinți;
§
5 Liste de prezență,
5
broșuri întâlnirii/centru,
fotografii;
§
20 vizionări filme educative,
400 desene tematică
ecologică,
400
desene tematică educație pentru sănătate;
§
2 întâlniri cu polițiști,medici/centru,
10 activități
ludice
-
jocuri de prezentare,de cunoaștere,
de afirmare,
de încredere,
de
comunicare,
de cooperare/centru,
1 Club al artiștilor,
1 Club al
inventivilor;
§
4 mape excursii (4 aprobări de la inspectorate
școlare,
trasee,
obiective,
program, lista prezență).
Valoarea Adăugată
Fiecare
instituție valorifică în proiect expertiza acumulată în acest domeniu în
activități similare,
punând la dispoziție experți cu calificări
adecvate,
resurse materiale și financiare iar, după finalizarea
proiectului,
persoane
care au părăsit de
timpuriu școală din
grupul țintă
se vor putea reintegra în sistemul de învățământ
A
doua șansă, în vederea continuării studiilor.
Sustenabilitatea proiectului
În
elaborarea strategiei de implementare a proiectului
s-a ținut cont atât de
rezultatele obținute,
cât și de efectele proiectului pe termen mediu și lung
asupra grupului țintă,
a instituțiilor implicate,
a comunității:
§
Activitățile de management pot fi replicate de alte proiecte cu finanțare
europeană.
§
Rezultatele obținute în urma implementării proiectului,
experiența și know-how-ul dobândite prin proiect vor fi transferate
către alți experți și aceleași tipuri de grupuri țintă din
localitate/zonă/regiune, prin campanii de informare și prin web-site-ul
proiectului.
§
Contribuie la reducerea abandonului școlar și sporește
șansele de integrare pe piața muncii a tinerilor din grupul țintă, ceea ce
reprezintă un beneficiu important pentru comunitate.
Egalitate
de
șanse
Întreg
proiectul este direcționat către asigurarea de șanse egale pentru toate
persoanele din grupul țintă,
indiferent de categoria
de grupuri vulnerabile căreia îi aparțin
- rromi, copii cu risc
crescut de abandon școlar și părinții lor
(cu precădere mame),
persoane care au părăsit
de timpuriu școala, familii cu mai mult de 2 copii
care,
pe lângă sărăcie și
lipsa de educație,
au de înfruntat și prejudecățile și discriminarea pe care acestea o generează.
În
ceea ce privește părinții ce participă la consiliere,
ținând cont de situația
marginală a femeii în comunitățile de romi,
se vor atrage
cu prioritate
femeile la activitățile
desfășurate în grupele de consiliere,
pentru a le oferi
oportunitatea creșterii stimei de sine, pe lângă conștientizarea importanței
educației pentru copiii lor.
Grupul țintă
are
domiciliul în foste zone industrializate, respectiv orașele
Petroșani,
Lupeni,
Filiași și o zonă rurală -sat Sadova, jud. Dolj.
Valea
Jiului, una dintre cele mai sărace zone din județul Hunedoara.
A fost măcinată
de disponibilizări masive din minerit,
iar în prezent în Petroșani
populația supraviețuiește cu greu situației dificile din economie.
În zonă lucrau
peste 45.000 de oameni,
în prezent lucrează doar
8000 de mineri.
În
Municipiul Lupeni,
după anul 2000, numărul locurilor de muncă a
scăzut vertiginos prin închiderea și restructurarea sectorului minier, fiind
astfel afectat aproape 40% din personalul angajat la nivelul orașului.
Rata
șomajului în jud.Dolj în 09.2014 era de 8,7%, cu peste 20% mai
mare față de media națională de 5,1%.
http://www.insse.ro/cms/files/arhivă_buletine2014/bsl_9.pdf., pg126
Orașul
Filiași, se confruntă cu o rată de 65% populație inactiva,
7% șomeri
și doar 28% ocupați.
În satul
Sadova din comună Sadova,
jud.Dolj locuiesc 80% români și 20%
rromi,
iar activitatea economică se rezumă doar la agricultura de subzistență.
Proiectul este complementar
cu
STRATEGIA EUROPA 2020,
propusă de Comisia Europeană în martie 2010. Unul din obiectivele strategice
definite prin Strategia Europa 2020 este: reducerea ratei abandonului școlar
timpuriu sub nivelul de 10% și cel puțin 40% din generația tânără trebuie să
aibă studii superioare; numărul persoanelor amenințate de sărăcie trebuie
redus cu 20 de milioane.
În
consens cu țintele Strategiei Europa 2020 asumate de România, se vizează o
rată de părăsire timpurie a școlii sub 11,3%.